lauantai 1. toukokuuta 2010

Muistikuva 29

Olen ensimmäistä kesääni työssä ruotsalaisessa tehtaassa. Minä ja työkaverini olemme tulleet puhumaan pomollemme. Työkaverilla on asiaa. Minut on pakotettu tulemaan tulkiksi. Työkaveri sanoo minulle suomeksi, mitä hän haluaa sanoa pomolle. Tapailen ruotsin sanoja ja lauserakennetta. Tuotan jonkinlaista kieltä. Pomo on ilmeisestikin ymmärtänyt, koska hän sanoo jotakin. Kysyn kaverilta, mitä pomo sanoi ja mitä hän haluaa siihen vastata. Nyt on minun vuoroni puhua pomolle. Näin keskustelu jatkuu, kunnes asia on tullut hoidettua.

Työtoverini pyysivät minua tulkiksi. Sanoin, etten pysty siihen. He eivät uskoneet vaan vetosivat siihen, että luen lehteäkin. Sitä ei kukaan muu suomalainen pystynyt tekemään. He oppivat ensin ymmärtämään ruotsia, sitten puhumaan, vain harvat lukemaan, kirjoittamaan ei juuri kukaan. Koulussa me vain luimme ja kirjoitimme. Sanomalehdestä ymmärsin aluksi vain uutisen prinsessan kihlauksesta. Sen koulussa opittu sanasto avasi.

Ei kommentteja: